Tønder Skoleorkester

Tønder Kommune er blevet OrkesterMester kommune. OrkesterMester er et landsdækkende projekt med tilskud fra Kulturministeriet, hvor professionelle musikere underviser skoleklasser i klassisk instrumentalspil for senere at spille sammen til store events i nogle af de store koncerthuse.

I Tønder Kommune er vi gået en ny vej indenfor OrkesterMester. Det betyder, at børn fra 3. klasse, der bor i kommunen og har deltaget i Musikklasserne (læs mere om Musikklasser her) har mulighed for at blive optaget i Tønder Skoleorkester. Her får man gratis undervisning på mindre hold og i orkestersammenspil. Orkestret vil således bestå af skolelever fra hele kommunen.

Der tilbydes undervisning  på et af følgende instrumenter: Violin, cello, fløjte eller trompet. Børnene låner gratis et instrument, når de optages i orkestret.

Hvis man i forvejen er musikelev på Kulturskolen, men ikke har deltaget i Musikklasserne, er det også muligt at tilmelde sig Skoleorkestret. Du skal gå i 3. - 6. klasse for at deltage.

Orkestret øver ugentligt tirsdage fra kl. 16.30 - 18.00 på Løgumkloster Distriktsskole.
Der kommer nye børn ind i orkestret, når de forskellige skoler har været igennem prøvning af blæser-/strygeinstrument i folkeskolens musiktimer.