Øjeidoler - Skulpturer på Museet Holmen

Børn laver skulpturelle øjeidoler

Udstilling på Museet Holmen

Gennem nogle uger i juni 2021 har børn i 4. klasse på Marieskolen i Tønder og børn i 4. - 6 klasse på Deutsche Schule Løgumkloster haft besøg af kunstner og kulturskolelærer Helle Binding for at skabe skulpturer inspireret af gamle øjeidoler. Øjeidolerne blev fundet i 1930'erne under en arkæologisk udgravning af et tempel i det, der engang hed Mesopotamien (i dag det nordlige Syrien). Templet var indviet til den altseende gudinde Ishtar, og inde i det fandt man i tusindvis af små lerfigurer med øjne. Man regner med, at disse "øjeidoler" skulle repræsentere personen i templet, så man altid var til stede ved Ishtar.

Udstilling med børnenes værker

I forbindelse med Museet Holmens udstilling Ishtar med 2000 nye øjeidoler skabt af kunstner Pernille Kløvedal Helweg,  har Kulturskolen i samarbejde med Museet Holmen udarbejdet et projekt, som de to klasser har deltaget i. Med inspiration i Øjet som symbol har børnene skabt nye øjeidoler, som herefter er blevet monteret på nogle store krukker, så der fremstod en skulptur. Efter forglødning har børnene glaseret skulpturerne, hvorefter de er blevet færdigbrændt.

Alle de mange flotte skulpturer kan ses i udstillingen Ishtar på Holmen til den 14. november 2021.

Undervisningsprojektet er blevet støttet af Kulturelt Forum i Tønder