OrkesterMester og Tønder Skoleorkester

Tønder Skoleorkester med elever fra hele kommunen

Tønder Skoleorkester

Tønder Kommune er OrkesterMester kommune. OrkesterMester er et landsdækkende projekt med tilskud fra Kulturministeriet, hvor professionelle musikere underviser skoleklasser i klassisk instrumentalspil for senere at spille sammen til store events i DR's Koncerthus.

I Tønder Kommune er vi gået en ny vej indenfor OrkesterMester, og det betyder, at børn fra 3. klasse, der bor i kommunen og har deltaget i Musikklasserne (læs mere her) nu får mulighed for at blive optaget i Tønder Skoleorkester og få gratis undervisning på mindre hold og i orkestersammenspil. Orkestret vil således bestå af skolelever fra hele kommunen.

I 2023/2024 tilbydes der undervisning  på et af følgende instrumenter: Violin, cello, fløjte eller trompet. Børnene låner gratis et instrument, når de optages i orkestret.

I 2023/2024 øver orkesteret ugentligt tirsdage fra kl. 16.30 - 18.00 på Løgumkloster Distriktsskole.
Der kommer nye børn ind i orkestret, når de forskellige skoler har været igennem forløb med blæser-/strygeinstrument i folkeskolens musiktimer.